Sesyjowo

Nasze sesje i nie tylko one

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Moda

Ogłoszenie

Przenosimy się na Discorda


#1 2019-04-28 20:26:08

 MeMadao

Sir

Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 1963
Punktów :   

D&D 5.0 - Mechanika

Temat do zadawania pytań o mechanikę D&D


You load sixteen tons, what do you get?
Another day older and deeper in debt...

Offline

 

#2 2019-04-29 13:56:48

peruniec

Komisarz

Skąd: CZk
Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 2359
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

1 - W opisie szału barbarzyńcy jest kawałek

It ends early if you are
knocked unconscious or if your turn ends and you
haven’t attacked a hostile creature since your last turn
or taken damage since then.

Chodzi mi o ten podkreślony fragment, czyli że jeśli dostanę obrażenia to przerywa się szał?
Czy się przerywa jeśli nie zaatakuje ale nie otrzymam obrażeń?

2 - Halabard i glewia mają ciągle takie same staty?

3 - Reach w cechach broni nie daje minimalnego zasięgu?
     I czy można bronią z takim większym zasięgiem atakować przez pole zajmowane przez sprzymierzeńca?

4  - Staty Rzucamy, rozdajemy czy możemy użyć tego gotowego zestawu z podręcznika (15, 14, 13, 12, 10, 8)?

5 - Czy zgodził byś się na alternatywną wersję człowieka to jest w ramce na 31 pierwszej stronie.

6 - Nie ma jakiegoś dodatku gdzie jest więcej specjalizacji? bo mi się całkiem podoba łotrzyk ale ani złodziej ani skrytobójca mi się nie podoba.

Ostatnio edytowany przez peruniec (2019-04-29 15:11:24)


My armor is contempt. My shield is disgust. My sword is hatred. In the emperor's name, let none survive.

Offline

 

#3 2019-04-29 20:06:40

 MeMadao

Sir

Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 1963
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

1. W polskim tłumaczeniu jest to ściśle napisane - szał kończy się gdy stracisz przytomność lub w danej turze nie zaatakowałeś nikogo i nie otrzymałeś obrażeń. Więc tak.
2. Tak.
3. W tej edycji nie ma minimum (można bić glewią koło siebie). Za atak przez sprzymierzeńca dałbym kary za osłonę.
4. Jak kto chce, ale nie ma zmiany w trakcie. Dla spokoju sumienia radzę rozdawać - nikt nie będzie wtedy poszkodowany. Gotowy zestaw z podręcznika jest uzyskiwalny przy rozdawaniu, więc też jest ok.
5. Tak, bo to jest gorsza opcja.
6. Są, polecam Xanthar's Guide To Everything (linku wrzucić nie mogę, ale jak wygooglujesz 'github xanathar's guide to everything pdf' to wyskoczy na pierwszym miejscu).


You load sixteen tons, what do you get?
Another day older and deeper in debt...

Offline

 

#4 2019-04-29 20:30:50

peruniec

Komisarz

Skąd: CZk
Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 2359
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

5 - ale jak to jest gorsza opcja skoro tam dostaje perksa(feat) które są niektóre przegięte.

6 O tam jest dużo ciekawych rozwojów, zgadzasz się na nie?
  he he jest zelota/fanatyk u barbarzyńcy, to brzmi ciekawie, plus ma mocne bonusy.

7 Background wybieramy sami ale te wady/ideały itp losujemy czy można jakieś swoje wymyślić?

Ostatnio edytowany przez peruniec (2019-04-29 20:34:06)


My armor is contempt. My shield is disgust. My sword is hatred. In the emperor's name, let none survive.

Offline

 

#5 2019-04-29 20:48:51

 MeMadao

Sir

Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 1963
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

5. Bo jeden atut jest wart rozwinięcie stata o 2. A tutaj za cenę 4 statów dostajesz atut i skilla, gdzie skill nie jest wart 2 statów. Choć oczywiście pozwala to stworzyć trochę ciekawszą postać.

6. Raczej tak, ale tylko pobieżnie przeglądałem. Jeśli jakiś chcesz to pisz, ocenię i wydam werdykt. Ale raczej tak.

7. Pełna dowolność - można wymyślać, a jak ktoś nie ma pomysłu to turlać (ew. turlać aż wypadnie coś ciekawego).


You load sixteen tons, what do you get?
Another day older and deeper in debt...

Offline

 

#6 2019-04-29 21:26:10

peruniec

Komisarz

Skąd: CZk
Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 2359
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

5 W większości klas wystarczy tylko 2x +1 niż +1 do wszystkich statów, szczególnie że niektóre perki dają też staty. I mi właśnie o to chodziło że z darmowym perkiem można dużo ciekawsze postacie zrobić.

6 Z interesujących mnie to jest barbarzyńca Zealot i Kapłan Grave Domain (swoją drogą doskonale by pasował do kapłana Patryka z poprzedniej kampanii)

8 Bedzie można brać perki(Feat)?

Ostatnio edytowany przez peruniec (2019-04-30 13:47:09)


My armor is contempt. My shield is disgust. My sword is hatred. In the emperor's name, let none survive.

Offline

 

#7 2019-04-30 14:05:14

 MeMadao

Sir

Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 1963
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

6. Ok, zerknę jak wrócę z pracy i dam znać czy są ok. Jeśli wciąż jesteś zainteresowany, to zgadzam się na oba.


You load sixteen tons, what do you get?
Another day older and deeper in debt...

Offline

 

#8 2019-05-07 11:45:20

peruniec

Komisarz

Skąd: CZk
Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 2359
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

Podając za podręcznikiem:
PD istoty postępują godnie i wedle oczekiwań społeczeństwa.
ND robią co w ich mocy, by pomagać potrzebującym.
CD postacie działają w zgodzie z własnym sumieniem.
PN charakter przejawiają istoty żyjące w zgodzie z prawem, tradycją lub osobistym kodeksem.
N są ci, którzy unikają moralnych dylematów i zajmowani astron w konflikcie, ograniczając się do robienia tego, co w danym momencie wydaje się właściwe.
CN istoty kierują się własnymi zachciankami, przedkładając osobistą wolność ponad wszystko inne.
PZ charakter przejawiają osoby metodycznie osiągające własne cele, bez łamania nakazów tradycji, lojalności czy porządku.
NZ robią wszystko, co może im ujść na sucho, bez cienia współczucia czy skrupułów.
CZ istoty są bezwzględne i okrutne, a ich czyny napędza chciwość, nienawiść albo żądza krwi.

Z tych opisów wynika, że:
- praworządne postacie kierują się sztywnymi zasadami postępowania, niekoniecznie opartymi na prawie, ale też na np. tradycji czy własnym kodeksie,
- chaotyczne postacie kierują się swoim przeczuciem, tym co im wydaje się słuszne, niezależnie od tego czy jest to zgodne z ogólnie przyjętymi normami,
- dobre postacie pomagają innym, ograniczają przemoc, starają się być "dobrzy" dla ogółu
- złe postacie kierują się własnym interesem, skupiają się na sobie, nie przejmują się innymi

Czyli, wracając do twojego przypadku - taki Robin Hood by miał najprawdopodobniej charakter Chaotyczny Dobry - w nosie ma prawo i normy społeczne, gdy stoją w sprzeczności z jego podstawowym pragnieniem - niesieniem pomocy potrzebującym.
Torturowanie ludzi jest czynem z natury złym - służy w zasadzie głównie do sprawiania innym istotom cierpienia (pomijam fakt, czy dana istota sobie w jakikolwiek sposób na to zasłużyła) i dlatego jestem stanowczo przeciwny torturowaniu kogokolwiek przez dobre postacie. To jest przymiot istot złych - PZ, jako narzędzie realizacji okrutnego, ale skutecznego prawa, - NZ, jako narzędzie do uzyskiwania własnych korzyści i wreszcie - CZ, jako narzędzie osiągania własnej, sadystycznej przyjemności.

Co do wieszania ludzi bez sądu - w zasadzie to tez podpada pod CN, bo z pewnością dobrym zachowaniem nie jest (złym, w kontekście tego że jest to bandyta i puszczony wolno napadnie kogoś innego, też nie jest). Niestety, taki jest problem z opisaniem natury człowieka za pomocą dziewięciu określeń, ale jakoś trzeba z tym żyć i albo - grać bardzo sztywno, gdzie charakter postaci w 100% opisuje jej zachowanie, albo uwzględnić to, że każda osoba po części podpada pod każdy z tych charakterów i jedynie jeden z nich wybija się najbardziej (jak w prawdziwym życiu). I tego drugiego podejścia staram się zawsze trzymać w dedeku - jeżeli w mojej ocenie twoja postać popełnia zbyt dużo czynów złych, to jej charakter będzie wędrował w tym kierunku.

Mam wrażenie że starasz się zbyt realistycznie patrzeć na coś co ma być uproszczonym systemem charakterów w systemie który ma być uproszczony, bo dedek to jest jednak high fantasy.

Ale konkretnie piszesz że wieszanie bandytów pasuje bardziej do chaotycznego neutralnego ale to nie pasuje do tego jaki jest opis CN, czyli kogoś ktoś nie ogranicza się niczym i robi co chce, w tym zdecydowanie złe rzeczy.
Dobry przykład to np Machiavelliczna postać, która zrobi wszystko dla osiągniecia swoich celów ale nie jest ani stricte dobra ani zła.
Albo Conana który ratował ludzi ale nie miał nic przeciwko bycia samemu bandytą zabijaniem kupców itp
A ty stawiasz go w jednym rzędzie z brudnym harrym czy dosłownie takim szeryfem albo US marshallem z dzikiego zachodu czyli ludzi którzy robili tzw frontier justice czyli szybka kara za zbrodnie.

A dając przykłady z gry to zabicie bandyty który jest 100% bandytą, bo nas przed chwilą zaatakował jest dobre.
Bo różni się to tylko od zabicia takiego bandyty w walce tym ze samemu wymierza się sprawiedliwość czyli jest zachowanie niepraworządne bo łamie prawo normy moralne bo jest samosądem ale jest sprawiedliwe.

Niestety nie mogę zacytować fragmentu z podręcznika do 3,5 edycji bo tam jest dużo konkretniej opisane dobro/neutralność/zło
Różnica miedzy neutralnym a dobrym jest głównie taka że postać neutralna nie będzie pomagać osobom których nie zna, albo z którymi nie jest jakoś związana (tam jest przykład w obronie kraju) a postacie dobre będą pomagać bezinteresownie.
Czyli tropienie i zabicie bandytów na których nikt nie dał zlecenia jest dobrym czynem.


Z torturami bardzo się nie będę kłócił poza tym ze tortury absolutnie mogą być z sensownego powodu.
Znowu z sesji. Mieliśmy bandytę który wiedział gdzie jest obóz z resztą bandytów, a wiedzieliśmy bo postojowi wyszedł rzut, czyli torturowanie go było by dla dobrej sprawy ale znowu było niezgodne z prawem/zwyczajami.

Bo według tego co piszesz to wynikało by że praktycznie nie ma dobrych postaci bo skoro zabijanie jest złe.
I swoją droga chyba nigdy w dedeku nie mieliśmy jakiegoś specjalnego problemu moralnego.


Swoją droga nawet w oryginale w chrześcijaństwie przykazanie nie było nie zabijaj ale nie morduj w znaczeniu nielegalnego mordowania bo np kara śmierci była spoko.

Ostatnio edytowany przez peruniec (2019-05-07 12:20:16)


My armor is contempt. My shield is disgust. My sword is hatred. In the emperor's name, let none survive.

Offline

 

#9 2019-05-07 17:09:38

 MeMadao

Sir

Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 1963
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

Nie chcę się kłócić znowu o charaktery w d&d (było już przerabiane, choćby tu: http://sesyje.pun.pl/viewtopic.php?pid=6042#p6042). Nawet zerkając na opisy z 3.0, to mordowanie bandytów bardziej pasuje do PD niż do CD, bo PD "postać nie może znieść, jeśli wina uchodzi bez kary". Ogólnie to trzeba temat charakterów traktować z dużą dozą umowności. Równie dobrze możemy pozbawić się moralnych dylematów i skreślić charakter z karty postaci (i tak niczego nie zmienia). XP za odgrywanie charakteru nie ma, nie musicie się tym przejmować.
Szczerze - jakby twoja postać dała się ponieść i od razu rozrąbała tego bandytę mieczem, to bym się nawet nie zająknął o odgrywaniu, bo moim zdaniem by to pasowało do twojego półorczego dziedzictwa. Problem pojawił się, jak zaczęliście gadać o torturowaniu, co jest ewidentnie złe - i proszę nie wyciągać tu chrześcijaństwa, bo wedle naszych obecnych norm moralnych bym powiedział, że takie prawo średniowieczne szczególnie dobre ani sprawiedliwe nie było.
I tu dochodzimy do sedna sprawy - trzeba się zdecydować, jakiej moralności używać w odniesieniu do gry:
- współczesnej, gdzie kara śmierci jest mega kontrowersyjna, a zabicie kogoś w samoobronie jest już moralnie wątpliwe (przynajmniej w naszym kręgu kulturowym)
- współczesnej, ale np. muzułmańskiej, gdzie nie ma problemów z karą śmierci (szczególnie dla "niewiernych" kobiet) czy odrąbaniem dłoni za kradzież
- średniowiecznej, której bliżej jest do obecnej muzułmańskiej, a nawet gorzej (i w zasadzie dla nas jest nieodgrywalna)
- jakiejś fantastycznej odmiany, bazującej na powyższych.
Dlatego ja się jakoś kwestii moralności w d&d szczególnie nie czepiam - mówię jak mi się coś nie podoba abo moim zdaniem zupełnie nie pasuje do postaci, ale przecież grom z nieba w nikogo za coś takiego nie uderzy (chyba, że mordujesz właśnie kapłanów Talosa, ale to inna kwestia).

I proponuję na tym uciąć temat, bo mnie gównoburze zniechęcają do prowadzenia czegokolwiek.

Dorzucę jeszcze np. https://rpg.stackexchange.com/questions … nt-problem czy http://www.enworld.org/forum/showthread … h-morality
Wniosek prosty - ile osób i drużyn, tyle opinii i można się o to kłócić całymi dniami i nocami i i tak niczego nie osiągnąć. A jak ktoś chce się mierzyć z poważnymi problemami moralnymi, zapraszam do innego RPGa


You load sixteen tons, what do you get?
Another day older and deeper in debt...

Offline

 

#10 2019-05-08 09:29:01

peruniec

Komisarz

Skąd: CZk
Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 2359
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

Ja tylko napiszę że ja się kłóciłem teoretycznie, nie że mnie bardzo by obeszło jakbyś stwierdził że moja postać została CN czy jakaś tam. Szczególnie że jak piszesz nie wymagasz mocno trzymania się charakteru bo w sumie nie wiem jak można by go sensownie odgrywać

W tych tematach które wrzuciłeś to najbardziej zabawne jest to że brzmi jakby to było dla nich ważne apropo odgrywania, i to że się tam ktoś dziwi że gracze lubią być źli, eh gracze dedeka
Ja się w sumie zgadzam z jednym postem z pierwszego linku.


A i mam też pytanie sugestię bardziej normalne, bo mówiłeś ze rzuty na HP na poziomie to będzie 1/2 kostki plus pół rzutu tą kostką, i to wyjdzie że gracze będą mieli dużo żyć, według mnie za dużo. Nie lepiej by było ze gracz mógł wybrać czy chce rzucać kostką albo że wziął tą liczbę z podręcznika (1/2 kostki +1) ?

Ostatnio edytowany przez peruniec (2019-05-08 09:30:13)


My armor is contempt. My shield is disgust. My sword is hatred. In the emperor's name, let none survive.

Offline

 

#11 2019-05-08 10:00:06

 MeMadao

Sir

Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 1963
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

Myślełem o różnych opcjach z HPkami i żadna mi się koniec końców nie podobała. Wybrałem tą, bo fajnie mieć trochę losowości, a większa ilość żyć niż średnia mi jakoś szczególnie nie przeszkadza, w drugą stronę (dużo niższa niż średnia) już mi przeszkadza, bo (moim zdaniem) trochę zabija to zabawę, jak ktoś jest wojem i chciałby napieprzać a ma HP tyle co mag. Pełnego uśredniania nie lubię, bo przy rozdawaniu statów wychodzi, że dwóch wojowników jest z dużą dozą prawdopodobieństwa takich samych - przez obcięcie atutów i prestiżówek w stosunku do 3.x.
A jak pokazały Kopalnie Falafela, hp w tej edycji traci się dosyć szybko (o ile ktoś nie ma pizdyliarda KP), więc nawet in plus jest zwiększenie ich ilości (jednocześnie nie zwiększone są możliwości leczenia, wiec nie ma AŻ tak wielkiej korzyści dla graczy).


You load sixteen tons, what do you get?
Another day older and deeper in debt...

Offline

 

#12 2019-05-08 20:00:51

Patryk

Ktoś ważny

Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 811
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

Ja popieram pomysł z HPkami, Kopalnie Falafela (lol) pokazały że magia w tej edycji znowu coś może i instant śmierć od kuli ognia, czy strzelanie sztuczkami po 10 dmg jest na porządku dziennym. Na niższych poziomach zrobi mega różnicę na plus.


"Bo obetnę sobie rękę i to wy będziecie mi obciągać!"

Offline

 

#13 2019-06-04 12:23:01

peruniec

Komisarz

Skąd: CZk
Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 2359
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

https://5thsrd.org/spellcasting/spells/heroism/

Ten czarę daje co rurę życia ale ile dokładnie daje?
Sam Proficiency bonus (nie wiem jak to się polsku nazywa) czy tez dodaje się bonus statystyki?


My armor is contempt. My shield is disgust. My sword is hatred. In the emperor's name, let none survive.

Offline

 

#14 2019-06-04 16:22:30

 MeMadao

Sir

Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 1963
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

Na początku każdej swojej tury otrzymuje tymczasowe HP równe modyfikatorowi cechy bazowej rzucającego czar. Czyli masz 14 charyzmy, to cel otrzymuje 2 tymczasowe HP co rundę.


You load sixteen tons, what do you get?
Another day older and deeper in debt...

Offline

 

#15 2019-06-04 19:56:36

Patryk

Ktoś ważny

Zarejestrowany: 2012-02-20
Posty: 811
Punktów :   

Re: D&D 5.0 - Mechanika

Tylko że tymczasowe HP się nie kumulują, prawda?


"Bo obetnę sobie rękę i to wy będziecie mi obciągać!"

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
dom i ogród makijaż permanentny Gdynia