Wioski dzielą się na:
Imperialne -płacą 100 (1zk/osoba) zk (stałego podatku) -płacą kosztów sądowych 2zk -sołtys musi się stawiać konno. -Karczma i młyn zazwyczaj należą do sołtysa. -maja samorząd i sami zajmują się drobnymi przestępstwami
Wystawiają 20% ludzi (wszyscy zdolni do noszenia broni) do obrony księstwa.
Tradycyjne/lokalne -dostarczają usługi, produkty. lub złoto (0,8zk/osoba) (jest to procent zbiorów więc cena może się wahać zależnie od ceny zboża) -płacą kosztów sądowych 6zk -Podlegają całkowicie prawnie władzy książęcej ale mają swoje lokalne prawa i przywileje -Można od nich chcieć rożnych prac w „rozsądnym” zakresie
Wystawiają 10% ludzi do walki (miesiąc bezpłatnie, potem 200 m/miesiąc. Wystawiają 20% ludzi (wszyscy zdolni do noszenia broni) do obrony księstwa.
Tradycyjne/lokalne – Pańszczyźniana -Obrabiają pole pana dają dochód 130zk (jest to procent zbiorów więc cena może się wahać zależnie od ceny zboża) -płacą kosztów sądowych 4zk -Podlegają całkowicie prawnie władzy książęcej ale mają swoje lokalne prawa i przywileje -Można od nich chcieć rożnych prac w „rozsądnym” zakresie -ta wioska jest biedna i ma mniejsze zadowolenie z powodu wyzysku.
Wystawiają 20% ludzi (wszyscy zdolni do noszenia broni) do obrony księstwa ale niechętnie
Rycerskie Rycerz musi się stawić zbrojnie z 2 konnymi na wezwanie władcy (3 miesiące w roku za darmo, potem musi być „godnie” rekompensowany). -płacą kosztów sądowych 2zk
Niewolnicze -płacą 150zk (1,5zk/osoba) (jest to procent zbiorów więc cena może się wahać zależnie od ceny zboża) --Podlegają całkowicie władzy książęcej -płacą kosztów sądowych 6zk
Rodowe Są jak tradycyjne po prostu są mniejsze (15-50 ludzi) i składają się jakiegoś rodu, nie muszą być tez fizycznie jedną wioską tylko mogą być na jednym obszarze.
Miasteczko -Płacą 1,5zk/osoba -Zwiększa dochód z rolnictwa o 5% -Zwiększa dochód z handlu o 5% -Zwiększa dochód z hodowli i rybołówstwa o 5%
Wystawiają 10% ludzi do walki (miesiąc bezpłatnie, potem 200 m/miesiąc. Wystawiają 20% ludzi (wszyscy zdolni do noszenia broni) do obrony księstwa.
Budynki
Młyn: Koszt zbudowania 100zk ilość ludzi 4 3 tanich pracowników 10s/miesiąc 1 rzemieślnik/młynarz 40sk/miesiąc
Czas budowy 2 tygodnie Zasięg jedna wieś Dochód 104s/miesiąc Dochód kiedy młyn jest czyjś i płaci on podatek 10zk/rok
Jeśli mieli wasze zboże to farma dostaje +20% do dochodu.
Jeśli mielicie u prywaciarza to farma dostaje +6% dochodu
Farma Koszt zbudowania 400zk ilość ludzi 20 (tani pracownik 10s/miesiąc) Czas budowy miesiąc Dochód 250zk/rok (na czysto130)
Lepsze droższe produkty (barwniki, owoce itp.) dają dochód razy x2, a koszt zbudowanie x3, koszt pracowników x1,5
Hodowla Koszt zbudowania 800zk ilość ludzi 10 (tani pracownik 10s/miesiąc) Czas budowy miesiąc Dochód 260zk/rok (na czysto 200)
Wymaga dużo miejsca x3 tyle co farma
Drobna hodowla zagrodowa (np kury) Koszt zbudowania 32 ilość ludzi 1 tani pracownik (10s/miesiąc) Czas budowy tydzień Dochód 19s miesiąc
Chata rybacka Koszt zbudowania 65zk ilość ludzi 3 tani pracownik (10s/miesiąc) Czas budowy miesiąc Dochód 96s/miesiąc
Spec, podstawowy dochód jest w miejscu jak jezioro, w małej rzecze dochód będzie mniejszy o 20%
Karczma Koszt zbudowania 200zk ilość ludzi 6 -Rzemieślnik/kramarz 40s/miesiąc -Prosty rzemieślnik/kucharz 25s/miesiąc - 4 tanich pracowników 10s/miesiąc
Czas budowy 2 miesiące Dochód 165s/miesiąc Dochód kiedy jest czyjś i płaci on podatek 15zk/rok
Browar 250 Koszt zbudowania ilość ludzi 4 -Rzemieślnik/piwowar 40s/miesiąc - 3 tanich pracowników 10s/miesiąc Czas budowy miesiąc Dochód 38s/miesiąc
Spec, browar może obsługiwać 4 karczmy i z każdej dostaje dochodów podstawowy. Jeśli obsługuje karczmę graczy to karczma dostaje +10% dochodu. Jeśli w księstwie nie ma obowiązku kupna lokalnego piwa, może dawać mniejszą ilość kasy.
Gorzelniana Koszt zbudowania 500 ilość ludzi 4 -Rzemieślnik/gorzelnik 60s/miesiąc - 3 pracowników 10s/miesiąc Czas budowy miesiąc Dochód 60s/miesiąc
Spec, Gorzelnia może obsługiwać 4 karczmy i z każdej dostaje dochodów podstawowy. Jeśli obsługuje karczmę graczy to karczma dostaje +20% dochodu. Jeśli w księstwie nie ma obowiązku kupna lokalnej gorzałki, może dawać mniejszą ilość kasy.
Świątynie.
Kaplica Koszt zbudowania 150 ilość ludzi 2 -Kapłan 2zk/miesiąc - pomocnik/akolita 10s/miesiąc Czas budowy miesiąc
Shalyi +5% do przyrostu naturalnego Sigmara bonus do morale, porządku społecznego i czujności. Ulryk bonus do Walki Morr mniejsza szansa na pojawienie się nieumarłych (w przypadku braku morytów, niezadowolenie społeczne)
Świątynia Koszt zbudowania 600 ilość ludzi 2 - Proboszcz 80s/miesiąc - 2 Kapłan 40s/miesiąc - 4 Akolita 10s/miesiąc Czas budowy 4 miesiące
Agrotechnik. Koszt 2,5zk/miesiąc (jeśli nie ma go w okolicy sprowadzanie go kosztuje), do lepszych farm jego koszt x2
Może obsługiwać dwie farmy/wioski Daje bonus +20% do farmy +15% do wiosek niewolniczych, pańszczyźnianych i tradycyjnych W wioskach agrotechnik daje minus do zadowolenie.(na farmie nie)
Zootechnik Koszt 2,5zk/miesiąc
Obsługuje jedną hodowlę Daje bonus +20% i zmniejsza szansę choroby.
Podatek od ludności 2 srebra rocznie.
Produkty i pracownicy
Dobre zboże i warzywa 1200m/tona Mąką 1600m/tona Tanie zboże i warzywa 720m/tona Mięso świeże 4000m/tona Mięso suszone, solone 2200m/tona Ryby świeże 2500m/tona Ryby solone 2000m/tona
Dzienna wyżywienie 8m/ dobre x3/ bardzo dobre x10 wyżywienie konia 2m Wyżywienie konia bojowego 3m
Ubranie kosztuje 15s dobre x3, bardzo dobrex10
Koń roboczy 4zk Konik stepowy - 6zk Koń do jazdy - 8zk Lekki koń bojowy -12zk Koń bojowy - 24zk
Sługa 7s tani pracownik 10s
Prosty rzemieślnik 25s Zwykły rzemieślnik 2zk
Skryba 30s
Akolita 10s Bojowy pielgrzym 15s/miesiąc lub 9zk/rok Zbrojny piechur zakonu 25s/miesiąc (nie ma swojego wyposażenia) Rycerz zakonny 5zk/miesiąc (nie ma swojego wyposażenia, trzeba żywić jego konia) Zakonnik specjalista (prawnik, zarządca itp) 2zk/miesiąc
Łupieżca 4m (ale chce 80%łupów) Łucznik z księstw 6m Wojownik z księstw 12m Najemnik 15m Muszkieter 40m Arkebuzer 30m Konny najemnik 20m
Normalnie najemnicy biorą 2/3 łupów Najemnikom płaci się na początek 1/3 z miesięcznych zarobków a potem płaci się im teoretycznie co miesiąc. Można zmniejszyć koszt najemników przez: o 25% jeśli nie walczą tylko pilnują, są w obozie itp, przestaje się to liczyć kiedy zaczyna się kampania wojenna. o 50% jeśli da się im siedzieć we wioskach (czyt łupić chłopków)
Można zmniejszyć koszt najemników też przez zakupienie im ekwipunku: - albo zbijając im potem z pensji. - albo odejmując jakiś procent od ich wynagrodzenie, ten procent zależy od rodzaju wojska i ceny ich ekwipunku. Więc drogi ekwipunek bardziej zmniejsza koszt.
Kapłan daje konwersję religijną 2% rocznie, jeśli robi test za każdy sukces dodaje 0,5%, ale przy niezdanym teście za przebite 10 jest -0,5%, musi mieć świątynie albo kaplicę. Zakonnik daje konwersję religijną 1,5% rocznie, jeśli robi test za każdy sukces dodaje 0,5%, ale przy niezdanym teście za przebite 10 jest -0,5%
Świątobliwy zakonnik - jest to zakonnik który swoim pobożnym i skromnym życiem daje żywy przykład swoim wyznawcą. Może mieć zatargi nawet ze swoim własnym kościołem jeśli nie jest on prawowierny. daje konwersję religijną 1,5% rocznie, jeśli robi test za każdy sukces dodaje 1%, ale przy niezdanym teście za przebite 10 jest -1%
Kaplica, daje 1% konwersji ale musi ją obsługiwać kapłan.
Zbroja dla konia (ladry) Pikowana 50s Kolczuga 12zk Płytowa 50zk
Przyrost naturalny to 20%
|